För att ta ett mc-kort behöver du först ansöka om ett körkortstillstånd. Detta gör du hos Transportstyrelsen som är den myndighet som bedömer samt avgör om du är berättigad att ta ett körkort eller inte. När du fått ditt körkortstillstånd är det dags att fundera på om du vill övningsköra privat, hos en trafikskola eller om du vill blanda båda delar. För privat övningskörning krävs det att du kör med en godkänd handledare, detta ansöks via Transportstyrelsens hemsida.

För mc är det en teoretisk del samt en praktisk del. Den teoretiska delen är teori som behöver läsas på för att i slutändan klara ett teoriprov. Det teoretiska handlar främst om olika regler, lagar samt hur man ska bete sig i trafiken. Studera kan man göra med hjälp av fysiska eller digitala böcker, inläsningstjänst samt olika typer av digitala tester för att kolla av sina kunskaper. Teoriprovet finns endast på svenska för mc, men genom en ansökan hos Trafikverket går det att få till ett prov med tolk.

Den praktiska delen handlar om att man ska lära sig hur en mc fungerar och beter sig, köra på ett säkert sätt samt känna sig bekväm på två hjul. Sedan ska man kunna applicera detta med trafikregler och i olika trafiksituationer. Det är bra att tänka på att man både ska öva manövrering samt körning i trafik för att klara sitt körprov på Trafikverket. Det bästa är att börja med manövrering så man kan kontrollera sin mc ordentligt när man går ut i trafiken och lägger på olika trafikregler samt övrig trafik.

Innan man gör det sammantagna provet på Trafikverket måste man genomföra riskettan (teoretisk utbildning) samt risktvåan (praktisk utbildning). Riskettan handlar om risker speciellt för motorcykelförare samt riskfyllda beteenden i trafiken som trötthet, alkohol och droger. Risktvåan är den praktiska delen där man får uppleva riskfyllda situationer under kontrollerade former. Riskutbildningarna bokas via en trafikskola.

När man gjort riskettan samt risktvåan kan man genomföra teoriprovet på Trafikverket. Teoriprovet måste vara godkänt för att få genomföra körprovet. Vid körprovstillfället ska du kunna köra självständigt. Vid godkänt körprov har du ditt mc-kort!

Rekommenderade nyheter