Hur lång tid det tar att ta ett körkort kan variera väldigt mycket. Saker som kan spela in är dels om man ska övningsköra privat eller via en trafikskola. Fördelar med att köra privat är att man som elev kan ha möjlighet att köra mer regelbundet och kanske oftare. Fördelar med en trafikskola är att en trafiklärare är utbildad inom körkortsutbildning och pedagogik vilket gör att utbildningen kan bli mer effektiv. Det finns intensivkurser att ta på trafikskola som ofta gör att man kan få ett körkort på några veckor.

All typ av utbildning är alltid individuell och hur du som person tar åt dig kunskap varierar. Vi lär oss helt enkelt olika snabbt. Erfarenhet sedan innan är något som kan påverka utbildningen. Har man sedan tidigare varit ute i trafiken på en annan behörighet kan den trafikerfarenheten vara till fördel när det är dags att ta en ny behörighet.

För bil och mc är det en teoretisk del samt en praktisk del. Detta innebär att du måste öva både teoretiskt samt praktiskt innan du är redo för prov. Vid körprovstillfället ska du kunna köra självständigt.

Vägen till ett körkort kräver inte bara praktisk och teoretisk kunskap, utan även tillstånd. Innan man börjar övningsköra måste man ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Det är Transportstyrelsen som avgör om du är lämplig och får ta ett körkort. Ett tillstånd från Transportstyrelsen tar vanligtvis två till fyra veckor att få. Om din ansökan kräver vidare utredning kan det ta längre tid. Sedan är det tid för att öva, både teoretiskt samt praktiskt.

För privat övningskörning med Bil måste både du samt din handledare ha gått en introduktionskurs. Ni behöver också göra en ansökan hos Transportstyrelsen och bli godkända som handledare och elev. För privat övningskörning med mc måste du samt din handledare göra en ansökan hos Transportstyrelsen, och bli godkända. Innan du gör ditt sammantagna prov på Trafikverket måste du genomföra riskettan (teoretisk utbildning) samt risktvåan (praktisk utbildning). Riskutbildningarna bokas via en trafikskola.

Först genomför du teoriprovet och när det är godkänt kan du genomföra körprovet. När körprovet är godkänt har du ditt körkort!

Rekommenderade nyheter